Ik zit op mijn knieën op de grond in de winkel. Voor mij ligt mijn schort. Mijn schilderschort. Een vervallen ding met overal gaten en verf. Een vod eigenlijk. Alhoewel gewassen, schaam ik me er bijna voor.

‘Hè get, hoe kan dat nou? Hier snap ik nou helemaal niks van!’ Met verbazing probeer ik het nog een keer. Ik leg het vod op de mooie, nieuwe lap stof.

De man tegenover mij zit aan de andere kant van het schort. Ook op de grond. Hij kijkt mij vragend aan. ‘Past niet?’ vraagt hij. ‘Is te kort? Niet lukken dit?’

Een paar dagen daarvoor heb ik in een stoffenwinkel eindelijk twee prachtige stukken stof gekocht. Was ik al zo lang van plan, maar het kwam er steeds maar niet van. Nu zag ik ze plotseling liggen. Allebei 100% linnen, in een mooie dunne kwaliteit en prachtig van kleur. Precies wat ik zocht, wat een geluk.

De vrouw in de stoffenwinkel, met zo’n centimeter om haar nek, zag er profi uit. Natuurlijk was ik mijn oude schort vergeten mee te nemen, dus wist ik niet precies hoeveel stof ik nodig had.

‘Met een meter red je het makkelijk’. Ik, oen als ik ben, geloofde haar onmiddellijk.

Blij als een kind reed ik ermee naar huis. Eindelijk was een goede vervanging van het oude schort in zicht.

Het klinkt waarschijnlijk idioot, maar wat kan je toch hechten aan zo’n belachelijk kledingstuk. Door de jaren heen tot op de draad versleten, maar lékkerr…!!

Op elke filmpje in de cursus heb ik dat schort ook gewoon aan. Ook als ik klanten op bezoek krijg, houd ik haar aan. Ik voel mij er gewoon comfortabel in, op mijn gemak. Ze past bij mij.

Als ik haar ’s ochtends aantrek, ben ik ‘er klaar voor’. Het voelt als een soort startsein.

Zelfs het schilderen gaat er lekkerder in.

Maar nu wordt ze vervangen en mag ze eindelijk met pensioen.

De twee gekochte stukken stof blijken echter net te klein. Suf, ik had niet zo zuinig moeten zijn en de profi uitziende vrouw niet zonder meer moeten geloven.

‘Ik kan stuk aanzetten’. De vriendelijke man op de vloer kijkt mij vragend aan. ‘Wel drie naden dan’, zegt hij voor alle zekerheid.

Ik kijk naar de schone, nieuwe stof en bedenk dat het juist wel prima is dat het niet zo’n keurig geheel gaat worden.

‘Helemaal goed’, zeg ik. En verheug mij op donderdag. Dan mag ik de nieuwe schorten ophalen. En mag het oude vod ook weer lekker mee naar huis.

Hoe werkt dat bij jou?

Heb jij, net als ik zo’n ‘afwijking’?

Heeft wat jij aanhebt bij het schilderen ook invloed op hoe je werkt? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar!

Afgelopen weekend was ik bij de tentoonstelling over Gustav Klimt in het Van Gogh Museum. Een echte aanrader trouwens! Daar zag ik op een foto dat Klimt een soort ‘jurk’ droeg bij het schilderen. Tot op de grond! Zag er best heel comfortabel uit:).

Wat dragen jullie bij het schilderen?

Recente berichten